Základy focení lidí

Focení portrétů je komplikovaná disciplína. Existují však postupy a tipy, jak se naučit fotit lidi tak, aby vypadali hezky, neměli dvě brady ani nijak zdeformovanou postavu. Osvojte si tato pravidla a stanete se nejvyhledávanějším fotografem.

Zásady focení modelů

Fotit osoby je druhá nejtěžší disciplína, ještě o něco těžší je fotit zvířata. Ale o těch někdy příště. Pro focení lidí je totiž nezbytné nejen znát technické možnosti fotoaparátu, ale také umění empatie a komunikace s lidmi. Pojďme se nejprve podívat na tu technickou část.

Ostření

Je rozdíl, zda fotíte jednu osobu nebo skupinu lidí. V případě jedné osoby ostřete vždy na její oči. Při skupinovém focení je potřeba si ohlídat, aby byly v záběru všechny osoby a žádné z nich na snímku nechyběla část těla. Ostření je v tomto případě trochu komplikovanější. Je ale vždy potřeba ostřit na obličej postavy stojící uprostřed a mít na paměti, že čím víc lidí bude stát v různých rovinách, tím vyšší clonu bude třeba nastavit, aby lidé stojící dál neměli rozmazané obličeje. Proto je praktické i rozestavění lidí do tvaru trojúhelníku a tak, aby osoby v dalších řadách stály v mezerách mezi lidmi před nimi.

Ohlídejte si také expozici. Přepálené barvy si portrétní fotograf nedovolí. I proto, že se při postprodukci v počítači většinou nedají odstranit a fotografie pak putuje rovnou do koše.

Správná výška

Výškou, ze které budete model fotit, dokážete vyvolat řadu emocí, ale také zdeformovat postavu.

Každý fotograf potvrdí, že ideální je fotit z úrovně očí objektu. Pokud si lehce přidřepnete a snímek pořídíte z mírného podhledu, prodloužíte postavu a zároveň bude člověk na fotografii působit vážněji. Pozor ale na přílišný podhled, ten může zachytit i nelichotivou dvojitou bradu.

Naopak z nadhledu postavu fotografovaného objektu lehce snížíte, do snímku ale vnesete pocit pokory.

Správné světlo

Mohlo by se zdát, že slunečný den je pro focení venku ideální. Je to přesně naopak a v takový den bychom preferovali fotografování v ateliéru. Pro venkovní portrét fotografie je ideální zatažená obloha, která světlo rozptýlí anebo tzv. zlatá hodinka – čas těsně po východu slunce nebo těsně před jeho západem. V tyto chvíle dopadá na zem krásně měkké světlo, které vykouzlí krásnou pleť a teplejší barvy.

Kompozice

Při pohledu do hledáčku fotoaparátu se soustřeďte na fotografovaný objekt i okolí. Amatérským fotografům se nezřídka stává, že z hlavy foceného člověka trčí strom, má na hlavě květináč nebo za zády přejíždějící traktor. A to dokáže výsledný dojem pořádně pokazit.

Stejně závažnou kompoziční chybou je focení osob z velké dálky. Tak, že na fotce ani není poznat, o koho jde. Vždy proto foťte z takové vzdálenosti, aby byla osoba rozeznatelná (pokud není opak záměrem) a pro jistotu udělejte pokaždé pár kroků blíž k focenému objektu.

Po celou dobu myslete na pravidlo zlatého řezu. Netušíte, o čem je řeč? Připomeňte si ho v našem nedávném článku Jak začít fotit portréty.


Zaměřte se na detaily

Fotit jen obličeje nebo celé postavy je nuda. Fotografové rádi experimentují a dávají průchod své kreativní duši. Jestli máte vy i váš model chuť si hrát, udělejte to a pořiďte sérii snímků zabraných zezadu, detaily rukou, nohou nebo úst. V éře digitálních fotoaparátů není nic jednoduššího než nepovedený snímek jednoduše smazat.

Správný ořez modelu

Umět správně oříznout portrétovou fotografii, je někdy umění. Vždy ale prospěje, když se budete držet zásady, že modelce nebo modelovi by neměly chybět části těla (např. hlava) a končetiny je potřeba ořezávat mimo klouby. U portrétu foceného zblízka vypadá lépe, když na snímek zachytíte kromě hlavy také krk, ramena a kus paží.

Správné místo – polovina úspěchu

Vždy bude fungovat, když svůj model vyvedete na jeho oblíbené místo. Na fotografiích velmi dobře působí zelené plochy, přírodní scenérie, ale zároveň je potřeba myslet na to, aby bylo okolí jednoduché a ve výsledku nepřebilo samotný portrét.


Vyprávějte příběh

Tvořte série fotografií, které do sebe krásně zapadnou a divákům převypráví příběh. Ze svatby, z rodinného výletu nebo oslavy. Pro tyto účel perfektně funguje sériové snímání – praktická funkce fotoaparátu, která dokáže zachytit na jedno stisknutí spouště několik fotografií. Praktické je to především u dětských her nebo okamžiků, které si nechcete nechat za žádnou cenu utéct.

Umění komunikace

Téma umění komunikace s lidmi jsme otevřeli na začátku a teď si ho rozebereme podrobněji. Skvělý fotograf je také dobrým psychologem. Důležité je to nejen proto, abyste se dokázali nacítit na fotografovaný objekt. Umění budovat dobré vztahy tkví i v tom, že své objekty nebudete fotit v nelichotivých pozicích, nebudete si schovávat snímky, kde se model sám sobě nelíbí a nebudete nikoho fotit přes jeho nesouhlas.

Vždy je dobré a férové vyfocený materiál svému objektu ukázat, poslechnout si jeho výhrady a vycítit jeho přání. Když budete s každým předem konzultovat svůj záměr, určitě nešlápnete vedle.